Pages

Wednesday, 18 April 2012

TAMBAH DAN TOLAK: KAEDAH 4


Assalamualaikum/ Salam sejahtera..



Hari ini cikgu berkesempatan untuk mengemaskini info di blog cikgu. Kita masih lagi berbincang mengenai kaedah untuk mengajar murid/anak mengenai tajuk TAMBAH DAN TOLAK.

Ada yang pernah bertanya cikgu,

"Cikgu, macamana nak bagi anak- anak murid kenal dan faham simbol- simbol tambah, tolak dan sama dengan sebelum mereka pandai mengira? Ada kaedah mudah tidak?"

Soalan ini mengajak cikgu untuk berkongsi 1 lagi aktiviti yang cikgu pernah buat di dalam kelas untuk membantu anak-anak murid cikgu faham dengan topik ini.


AKTIVITI : JUTAWAN FAKIR

  1. Bentukkan 6 kumpulan murid dan lantik seorang ketua.
  2. Ketua kumpulan ambil satu sampul surat dan bukan sampul surat itu.
  3. Setiap kumpulan perlu mencari lagi objek yang sama dengan diiringi muzik latar.
  4. Berhenti mencari objek apabila muzik diberhentikan.
  5.  Seorang wakil daripada setiap kumpulan murid tampil ke hadapan dengan membawa kesemua objek yang  dikumpul.
  6. Jawab soal pengajar.
  7. Ketua kumpulan murid sebutkan ayat matematik. Cth: (2 dan 3 jadi 5)
  8. Minta murid dengar penerangan  mengenai konsep penambahan.
  9. Pengajar memperkenalkan simbol tambah dengan menggunakan kad simbol. 
  10. Minta salah seorang daripada murid ambil satu kad simbol daripada pengajar.
  11. minta murid sentuh kad simbol tersebut.
  12. Susun kad nombor dan kad simbol berdasarkan objek yang telah dikumpul. 
  13. Wakil kumpulan akan menulis ayat matematik di papan tulis.


Nampak panjang penerangan, tapi sebenarnya mudah untuk dilaksanakan. 

Selamat mencuba :)

No comments:

Post a Comment